Claudicatio intermittens

Wat is claudicatio intermittens?

Tijdens het lopen hebben de beenspieren meer zuurstof nodig dan in rust. Zuurstof wordt via de slagaders naar de beenspieren gevoerd. Als u sneller loopt of een heuvel op gaat, gebruikt u meer zuurstof. De klachten ontstaan doordat bij z.g. etalagebenen de slagaders van het been door aderverkalking vernauwd zijn. De vernauwing zorgt voor een verminderde aanvoer van bloed en dus van zuurstof naar de beenspieren. Dat zorgt voor pijnklachten tijdens het lopen, in uw voet, kuit, dijbeen of bil, afhankelijk van de plaats van de bloedvatvernauwing. Als u stilstaat, komen de spieren tot rust en kan het zuurstoftekort worden aangevuld. De klachten nemen dan weer af. Bij extra inspanning, bijvoorbeeld tempoversnelling, zullen de klachten eerder optreden, omdat er dan meer zuurstof wordt gevraagd. De geleidelijke achteruitgang van de maximale loopafstand wordt vaak beschouwd als normale veroudering. Maar vaak blijken mensen met claudicatio intermittens kortere afstanden te kunnen lopen dan leeftijdsgenoten.

Waarom looptraining en niet opereren?

Uit recente onderzoeken is gebleken dat looptraining onder begeleiding van een fysiotherapeut de beste manier is om claudicatio intermittens te behandelen. Door looptraining tot de maximale pijngrens worden in de spieren nieuwe slagaderen gevormd die de dichtgeslibte slagaderen gaan vervangen. Bij operaties zoals een ballonnetje/stent in de slagader of een omleiding is er kans op complicaties. Daarnaast is de uiteindelijke verbetering van de loopafstand minder groot dan bij looptraining.

Wat kan een fysiotherapeut voor u betekenen?

Bij claudicatio intermittens zien wij vaak dat mensen vanwege de pijn steeds kortere afstanden kunnen lopen. Hierdoor komt men in een neerwaartse spiraal terecht en vermindert de conditie, ook van de bloedvaten.. Als fysiotherapeut kunnen wij u helpen deze spiraal te doorbreken. Door middel van looptraining gaat u de bloeddoorstroming verbeteren, uw conditie vergroten en neemt de maximale loopafstand toe. Uiteindelijk zult u zelfstandig uw conditie op peil kunnen houden.

Doelstellingen beweegprogramma:
- Vergroten van de max. loopafstand
- Verbetering van de doorbloeding van de benen.
- Vermindering pijn
- Verbetering van looppatroon
- Algehele conditie verbeteren
- Kwaliteit van leven beïnvloeden