Heupartrose

Pijn in de lies of opstartproblemen na een tijdje zitten.
U kunt in uw dagelijks leven behoorlijk last hebben van uw heup. Leuke activiteiten met uw (klein-)kinderen of eenvoudige dagelijkse klusjes gaan moeizamer door pijn in de heup. Heupklachten komen veel voor bij mensen boven de 60 jaar maar het kan ook op jongere leeftijd voorkomen. Meestal kost lopen steeds meer moeite, maar ook staan geeft problemen.

Pijn in de heup
Bij het ouder worden raken de gewrichten ook in een minder goede staat. Bij sommige mensen ontstaat er slijtage in de gewrichten (artrose). De heup is gevoelig voor slijtage. Heupslijtage veroorzaakt liespijn en de pijn straalt uit naar de rug of knie. Uit onderzoek blijkt dat manuele therapie bij beginnende slijtage goed werkt. Heupslijtage gaat niet vanzelf over. De slijtage blijft en kan langzaam erger worden. De manueel therapeut helpt u dit proces te vertragen en leert u zelf de heup soepeler te maken. Pijn in de heup kan ook ontstaan door overbelasting.

Wat kunt u zelf doen bij heupklachten:

Blijf bewegen
Heupklachten kunnen uw dagelijkse activiteiten behoorlijk in de weg zitten. Toch is het belangrijk om te blijven bewegen. U kunt bijvoorbeeld denken aan zwemmen of fietsen. Zo houdt u uw spieren en gewrichten sterk en soepel en hebt u over het algemeen minder last. Bewegen doet misschien pijn in het begin, maar houd vol en blijf rustig bewegen. Door te bewegen maakt u uw heupspieren sterker.

Leef gezond
Voldoende slapen, gezond en gevarieerd eten, niet roken. Roken heeft een negatieve invloed op de doorbloeding van spieren, gewrichten.

Blijf actief in werk en huis
Het is goed om actief te blijven, in huis of op uw werk. Misschien dat u de eerste periode uw werkzaamheden wat moet aanpassen of ze wat langzamer moet doen. Belangrijk is om actief en in beweging te blijven.

Naar de manueel therapeut
Hebt u last van uw heup, bespreek uw klachten dan met een manueel therapeut. De manueel therapeut gebruikt specifieke technieken om gewrichten beter te laten functioneren en om uw houding en bewegingen te verbeteren. Bijvoorbeeld mobilisatie of manipulatie om de heup soepeler te maken. Hij behandelt ook de onderrug en het bekken omdat deze vaak extra gebruikt worden om de heup te ontlasten. De manueel therapeut geeft u ook oefeningen om de beenspieren sterker te maken.

Feiten over heupklachten
- Heupslijtage gaat niet vanzelf over
- Heupklachten komen veel voor bij mensen boven de 60 jaar maar het kan ook op jongere leeftijd voorkomen
- De bevindingen op bijvoorbeeld een MRI-scan zeggen
- Nog niet zoveel over de mate van uw klachten
- Bij beginnende heupslijtage is manuele therapie effectief

De manueel therapeut zorgt ervoor dat de heup soepeler kan bewegen. Vaak zorgt dit ervoor dat u minder pijn hebt. Met een voor u persoonlijk opgesteld oefenprogramma maakt u de spieren rondom de heup sterker. Een behandelplan duurt tussen de 6 en de 12 weken. Daarnaast vertelt de manueel therapeut hoe u goed en gezond kunt blijven bewegen en geeft tips en adviezen over een goede houding. Ook krijgt u oefeningen mee die helpen voorkomen dat de klachten terugkomen. Hij kijkt altijd goed wat het beste bij u past.