Schouderpeesscheur

Een schouderpeesscheur (cuff ruptuur) is een scheur in een of meer pezen van de spieren die rondom het schoudergewricht liggen. De pees is de verbinding van de spier met het bot, waardoor bij aanspannen van de spier de arm bewogen kan worden. De spieren rondom het schoudergewricht helpen mee bij het optillen en draaien van de arm en trekken de kop en de kom van het schoudergewricht tegen elkaar aan. Wanneer één of meerdere pezen stuk zijn, kan de bewegingsmogelijkheid en de kracht van de arm verminderd zijn.

Oorzaken

Een cuff ruptuur komt het meest voor boven de 55 jaar. Een scheur kan geleidelijk ontstaan door slijtage van de pees (degeneratief/ veroudering, meestal op latere leeftijd) of plotseling door een ongeluk op jongere leeftijd waarbij teveel kracht op de pezen is komen te staan. Een cuff ruptuur kan ook ontstaan, doordat de schouder uit de kom is gegaan of is gebroken.

Klachten

Door een cuff ruptuur kan er sprake zijn van pijn en krachtvermindering. De pijn kan gevoeld worden aan de voorzijde van de schouder met uitstraling in de arm. Andere symptomen kunnen stijfheid en verlies van bewegingsmogelijkheden zijn. De pijn is er soms in rust maar vooral bij explosieve bewegingen (zoals reflexbewegingen). Vaak voelt de arm/schouder moe aan bij langer gehouden posities voor het lichaam als krant lezen, schilderen, autorijden. Maar ook bij snelle bewegingen als ramen lappen, schuren, poetsen. Bij grote scheuren is beweging sterk bemoeilijkt en zal de arm relatief zwak blijven ofschoon redelijke functie uiteindelijk na lang trainen mogelijk is.

Onderzoek en diagnose

Uw fysiotherapeut kan door eigen onderzoek vaststellen of er sprake van een peesscheuring is. Meestal zal hierbij een echografie worden gemaakt van de schouder. De diagnose voor een gedeeltelijke of volledige scheuring van één van de pezen in de schouder kan aan de hand van de uitkomst van de echografie gesteld worden. Het stellen van de juiste diagnose is van groot belang voor de behandelmethode. Zeker daar een volledige scheur niet uitsluitend door fysiotherapeutische behandeling hersteld kan worden maar afhankelijk van leeftijd en vitaliteit operatief hersteld kan worden. Gedegen onderzoek en echografisch onderzoek bij ons geeft direct zicht op de mate van scheuring en wij kunnen u goed advies geven over de prognose en behandel mogelijkheden.

Behandeling

Kleinere scheuren behoeven geen operatieve behandeling. Wij kunnen de scheuren zelf met onze eigen echo apparaat vast stellen. De fysiotherapeut bekijkt met u wat de beste volgende stap is. Allereerst zal de schouder rust moeten krijgen zodat de peesscheur kan genezen De pijn en ontsteking kunnen bestreden worden met medicijnen. Je kunt de schouder een periode rust geven, eventueel met een mitella. Daarna moet de schouder onder begeleiding van de fysiotherapeut bewogen worden om de geblesseerde pees en de andere spieren te versterken. Als de klachten aanhouden kan er een corticosteroiden injectie gegeven worden. Het aantal injecties moet worden beperkt omdat deze medicatie weer een verzwakking van de pees kan geven wat de scheurvorming kan doen toenemen.

Revaldiatie

Bij een volledige scheur is een operatieve hechting aan te bevelen. Na de operatie moet u er rekening mee houden dat het enige tijd duurt voordat u weer vrij uit kunt bewegen. U kunt de geopereerde arm bijvoorbeeld niet zelf optillen en mag u geen pendel- of koffiemaalbewegingen maken. Uw fysiotherapeut zal u hierin begeleiden en adviseren. De behandeling zal gebeuren volgens het protocol van de chirurg.